Ружа Велчева - Щастлив на дъното

ЕВРОПА НА ТРУДА - ДНЕС И УТРЕ ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА БЪЛГАРИНА

 
Щастлив на дъното


Ударих дъното! По-надолу – няма накъде!...Всичките ми гемии – потопени методично, една по една...Дъх не ми остана!

Пенсията-запорирана! Токът, водата и телефона – изключени! Хладилникът - бродиран с тлъсти паяжини...А зад стъклата на прозореца – кучешки студ...

Огледах плахо опразнения си от съдия-изпълнителите дом.

С какво да стопля озлочестената си душа?

Първо – измъкнах обувките си. За какво му е на беден човек обувки! Всички пътища за него са затворени. Като ранен звяр той се свива в бърлогата си, за да ближе раните си поне с достойнство!...

Скоро огънят от протритите ми обувки въздъхна извинително и умря...

Тогава извадих кутиите със старите снимки. Защо са му на бедния човек светли спомени. Те топлят паметта, но не могат да сгреят тялото и душата...И те се превърнаха в шепа топла пепел...

Тогава се сетих за ръкописите със стихове и книжните им публикации...Събираха прах по опразнените от вещи лавици.

Смачках на топка първите листи, драснах последната клечка кибрит и скоро печката весело забумтя. Хвърлях лист след лист, вестник след вестник, накрая дойде ред и на книгите ми...

И стана чудо!

Стаята светна, населена с цветя и птици, далечни звезди и плясък на морски вълни, любими образи ме обгръщаха нежно и топлеха тялото и изтерзаната ми душа...И всичко грозно и тягостно излетя с пушека през комина...

За първи път от много дни се почувствах щастлив и недосегаем.

Високо горе пламъкът на изгорените стихове беше пробил мъничка дупка в непрогледната тъма.

И от там струеше светла надежда!...


Ружа Велчева